21 juni var vi på besøg i Gram og se lidt rester fra det der tidligere havde været Gram brandværnsmuseum.

Der er omkring 40 mennesker der støtter op om bilsamlingen på 4 forskellige brandbiler som de gik og hyggede sig med.

Der blev skaffet stumper mange forskellige steder fra til reperation og istandsættelse af bilerne.

Bilerne fremstod rigtig flot, og blev brugt så tit som muligt i forbindelse med bryllupskørsel, konfirmationskørsel osv. Det var med til at holde økonomien kørende,

I December var vi i Agerskov og besøge Retap.

En virksomhed der holdt til i de gamle syd energi lokaliteter. Det var et spændende besøg, hvor vi hørte om deres projekt med at sælge vandflasker som man selv kunne fylde op og genbruge. Genbrug og miljø lagde højt i deres forretningsstrategi.

De solgte ca 150000 flasker årligt. Og det særlige ved deres flasker var, at stort set alle blev trykt med et firmalogo på.Bla. var det deres flasker deltagerne i vild med dans drak af når de stod og blev interviewet efter at have danset. Et meget spændende besøg der blev sluttet af med julefrokost på Agerskov Kro,

Onsdag 16 Nov  besøgte vi Grønbæk industri v. Jørgen Sørensen. Det blev en spændende formiddag, hvor han fortalte om hans lille virksomhed. Han lave en forfærdelig masse ting på hans maskiner. På det ene billede ses det hvor forskellige produkter han kan lave.

Mange af de komponenter han producerede var som underlevferandør til andre virksomheder.

15 juni var enlige mænd i Tirslund og spille krolf.

Efter spillet var der lidt hygge med rafling. Vi havde været heldige med vejret. Og når det er godt vejr, så skal der selvfølgelig grilles.

Vi sluttede dagen godt mætte og lidt solbrændte .

I December startede enlige mænd med at køre til Bevvtoft og se deres nyindviede våbenhus, hvor Erling Dur Pedetsen fortalte om byggeprocessen der havde stået på gennem det meste af 4 år fra de startede med nogle skitser.

Nu så vi så det færdige resultat. Og det var egentlig overraskende flot og funktionelt, og faldt godt ind i de eksisterende rammer.

Derefter kørte vi 8 mand til Agerskov kro, hvor vi fik en lækker julefrokost og havde et par hyggelige timer.

Glad Zoo

Chr Iver, Viggo og Mathias studerer aber.

Enlige mænd var på tur til Glad Zoo, hvor vi var på rundvisning med en guide. Det er i dag en institusion under Glad fonden, hvor en af formålene er at hjælpe personer med problemer på arbejdsmarkedet.

Efter rundvisningen spiste vi den medbragte med og hyggede os i det fine vejr.

Enlige mænd har lige været på tur til Christiansdal, hvor vi hørte om stedets historie. De færeste ved nok, at det på et tidspunkt har været beskæftiget op til 300 mand på stedet. Der er bla. blevet fremstillet glas, papir og cellulose. Senere blev det vandturbiner der lavede strøm. Omkring 1910 produceredes omkring halvdelen af Haderslevs strømforbrug der på stedet.

.

Så er Enlige mænd igang igen. Og vi var lige nede bag kirken og høre om de spænden ´de udgravninger Museum Sønderjylland var i gang med. Der var rester fra Bronzealderen og rester fra Vikingetiden, så det tyder på at det har været et populært sted at bo og leve.

Der var blevet fundet huse, smykker, gravpladser med knoglerester. Lidt underligt at tænke på, at allerede på det tidspunkt er mennesker blever kremeret

.

Radio Sydvest

Rigtige mænd, som enlige mænd fejlagtigt var blevet kaldt. var på besøg på Radio Sydvest, hvor vi fik fortalt om radioen og deres ca 20 frivillige der igennem ugens løb sender fra radioen. Sendemasterne og sendetiderne deles med 4 andre radioer.

De får et tilskud, der passer nogenlunde med det de betaler i koda. Resten finanseres via deres bankespil som de har hver lørdag, og via medlemskontingent fra ca 500 medlemmer.

En spændende dag.

Enlige mænd

Er du enlig mand, der kunne drømme om at komme lidt ud og møde andre, kunne enlige mænd måske lige være det tilbud du mangler.

Vi mødes ca 1 gang om måneden. Det er ikke tænkt som en sorggruppe, men i princippet taler vi om alt.

Vi mødes altid Kl. 10.00 på Herresstedgård. Og hvornår vi er færdige afhænger af hvad vi har lavet, men vi får altid et måltid mad sammen inden vi går hjem. Som regel er klokken blevet mellem 12.30 og 13.30.

Vi vil ikke bare sidde og kigge på hinanden, så der er altid planlagt et eller andet. Kig på hjemmesiden i kirkens kalender, der vil jeg forsøge at skrive lidt om det kommende møde.

Af ting vi har lavet indtil nu kan bla. nævnes, virksomhedsbesøg på Toftlund Maskinfabrik. Besøg på fjernvarmen, besøg fra lokalhistorisk arkiv. Haderslev lufthavn, Løgumkloster Kirke. Bondegårds besøg. Gram Å regulering. Bunker besøg m.m.

Se i kirkekladet hvornår vi mødes,

Vil du gerne vide mere kontakt Jes Jessen 60180100 eller Christian Iver Petersen 21634269

17 Sept. var Enlige mænd på tur til Agroform i Skærbæk. En virksomhed der behandler affaldstræ fra Velux fabrikken i alt ca 170 tons spåner pr uge.

Der blev bla. lavet savsmuld i forskellige kvaliteter, briketter og træpiller.

En tur hvor vi fik et indblik i de forskellige processer, fortalt af Elin og Knud Iversen. Stor tak til dem.

21 feb. 2018 var enlige mænd nede og prøve Toftlund Golfklubs golfsimulator. Vi havde et par hyggelige timer, hvor Lars Christesen forsøgte at indføre os i golfspillets fantastiske univers.

Vi prøvede at spille i golfsimulatoren, og nogle stykker kom faktisk ret fint efter det.

Bi Tur

Onsdag d. 19 juni besøgte vi Lis Og Børge Hansen der har biavl som hobby.

Vi lærte om biernes liv og livscyklus, og om hvordan man slyngede honning.

Efter en spændende fortælling om bierne, var vi rund og se deres lille paradis.

Efter rundturen spiste vi vores medbragte frokost.